Veni, vidi, Fietsie..... - Reisverslag uit Vienne-le-Château, Frankrijk van Pim Ginkel - WaarBenJij.nu Veni, vidi, Fietsie..... - Reisverslag uit Vienne-le-Château, Frankrijk van Pim Ginkel - WaarBenJij.nu

Veni, vidi, Fietsie.....

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

16 Augustus 2015 | Frankrijk, Vienne-le-Château

Zaterdag en zondag, twee volstrekt andere dagen, in alle opzichten.....
Zaterdag begonnen aan de 2e week. Om 09:30 op de fiets in Bastogne. Vrijdagavond nog een biertje gedronken met 2 Amerikanen op leeftijd, zij kwamen voor de herdenking 70 jaar WOII in België. Beiden hadden hun vader verloren op het slagveld in 1944. Onderweg veel oorlogs begraafplaatsen, zowel WO I als II. Zo zinloos, al die jonge mannen, en waarvoor....?.
Vertrokken uit Bastogne richting Montmedy. Regenachtig, maar okay. Zware klimmetjes als laatste uitlopers van de Ardennen. Regen werd einde van de ochtend pittiger. Geen mogelijkheid van hotel of camping. Doortrappen dus! Mijn motto is altijd: het weer is het weer, alleen je gedachten over het weer bepalen hoe je het ervaart. Spirituele oefening om dat 6 uur vast te houden. Heuvels dus pittig en in de middag ging het alleen maar harder regenen. Kwam om 17:30, drijf en drijfnat aan in Montmedy. 80 kilometer op de teller en gesloopt. Op zoek naar de Camping, gelukkig snel gevonden. Een municipal, geheel gratis...., geen voorzieningen en geen warm water. Alarmlicht gebeld, maar niets in de buurt. Hier moest ik het mee doen. De lessen van Byron Katie kwamen langs in mijn hoofd. Loting what is, moeilijker is het niet. Op dat moment, ik stond te schuilen bij de "sanitaire voorzieningen" komt er een man op me aflopen. Pim, aangenaam. Ben je hier op de fiets man....? Zeker. Toen hij hoorde dat er ook helemaal geen voorzieningen verder waren zei hij, we koken wel wat meer spaghetti, kan je straks een hapje mee eten! Top! Vervolgens aan mijn moeder gevraagd of zij de regen even om hold wilde zetten. Dat gebeurde een klein kwartier later. Snel paard afgezadeld en tent op gezet, spulletjes er in en....de regen barstte weer los. Toen zat ik droog aan de spaghetti met soa blauw. Prima geslapen. Vanochtend was het droog!
Zondag heel ander verhaal. 25 graden, bewolkt en prachtig fietsweer. Van Montmedy naar Vienne-Le-Chateau. Hotelletje, geen camping aldaar. Gister exact 8 euro uitgegeven aan broodjes en cola. Camping en spaghetti waren om niet!!!
Ook nog wel wat hobbels hier en daar, maar ook stukken lekker vlak. En wat een prachtig landschap! Heel anders dan Noord-West Frankrijk. Bosrijk, glooiend, prachtige natuur en heerlijke fietswegen. Heerlijk van genoten. Benen lekker laten ontspannen na 4 dagen Ardennen. Overigens kwam ik 20 kilometer voor Montmedy nog een Nederlander tegen die in het voorjaar de Camino heeft gefietst, ook langs oude wegen. Hij vertelde ,in: je hebt het zwaarste qua fietsen achter de rug! Zelf in de Pyreneen zijn de klimmetjes minder heftig als de 2 dagen die je nu in de benen hent! Geniet er van, het is een tocht die nooit meer uit je systeem gaat. Gaf me goede hoop op wat met te wachten staat in Spanje

• 16 Augustus 2015 - 17:56

Niels En Tessa:

Super hoor klinkt wel zwaar allemaal... hoop dat je niet langs de dokter hoeft voor die soa blauw, en dat door spaghetti zeg, nooit van gehoord. Haha nou alle gekheid op een stokje het klinkt echt super leuk en gaaf wat je doet en we denken iedere dag aan je lekker blijven doortrappen zo! Enjoy net zoals wij van je mooie verhalen.

Knuffels

• 16 Augustus 2015 - 18:28

Myra:

Dus je uithoudingsvermogen is op de proef gesteld en de gedachten daarover heeft een mooie uitleg gekregen door de man die de Camino ook heeft gefietst langs de oude wegen. Geeft een mooie blik op vooruit!

Vandaag zat het weer mee en "genoten van het prachtige landschap", dan gaan de benen vast als vanzelf... inspirerend die momenten van positieve zelfbekrachtiging.. zelfs dat het weer even pas op de plaats maakte om je tent op te kunnen zetten, toen je die wensgedachten uitzond -en het weer niet mee zat-...sterk staaltje van je kunnen hoor Pim!

Respect voor de bergen en dalen en kilometers die je op eigen kracht al gemaakt hebt.. dat belooft wat.. de goden zijn je goed gezind en de weg ligt in ieder geval helemaal voor je open! En nu is het tijd voor je Franse avontuur. Ik ben benieuwd wat de dag van morgen je zal brengen...keep the spirit going!

lfs Myra

• 16 Augustus 2015 - 18:59

Carla:

Afzien zon dagje met al die regen, lief van je moeder, dat ze de regen stopte tijdens het opzetten van de tent.
    Als je na zo'n dag fietsen in de regen zeiknat aankomt en dan geen warme douche kan nemen, denk ik, dat iedereen een soa blauw oploopt.
    Veel liefs en sterkte
    Carla, Roy en Jopie

• 16 Augustus 2015 - 19:25

Ed:

Hi Pim,

Ondanks het slechte weer toch door knallen, achteraf denk je dan zo dat heb dan mooi gedaan. Iets wat je altijd kan gebruiken in je leven als het even wat minder gaat en hier aan terug denkt. Good Luck voor de komende dagen.

Even een mopje

• 16 Augustus 2015 - 20:39

Erik:

Hallo Pim, ik maakte me al een beetje zorgen; over het weer, de hellingen van de oude wegen. De Zweden zeggen dat er geen slecht weer bestaat, alleen slechte kleding

• 16 Augustus 2015 - 20:48

Kempes:

Hi Pimmes, leuk voorzetje dat "Soa Blauw" maar anderen hadden hem al snel ingekopt!
    Bijzonder, dat uiteenlopende volk wat je onderweg ontmoet! Kijk uit naar volgende verslag!